Samsung in Q2/2015: keine guten Zahlen trotz Galaxy S6

Samsung jagt seit Jahren dem Anti-Apple-Image hinterher und produzierte mit dem Galaxy S6 (Edge) schlussendlich ein Smartphone, das dem iPhone in allen Belangen nacheifert.

Erfolgreich nacheifert – zumindest mit Blick aufs eigentliche Produkt. Kritiker_innen schwärmten. Doch gekauft haben es (vergleichsweise) wenige wie die aktuellen Quartalszahlen verraten.

Samsung doesn’t break out how many devices it has sold, but analysts estimate the company shipped 71 million to 76 million smartphones during the quarter, according to The Wall Street Journal, with the two Galaxy S6 phones accounting for slightly more than 20 percent of the shipments. In the same period last year, Samsung shipped an estimated 74.5 million units, according to Strategy Analytics.

Shara Tibken | „Galaxy S6 fails to bring back Samsung’s mojo

Nun soll es ein Preisnachlass bringen – 3.5 Monate nach dem Verkaufsstart mit schwieriger Liefersituation ist das gegenüber frühen Fans…mutig. Und gegen den anhaltenden Druck von Xiaomi und Co. am unteren Ende hilft das natürlich auch nicht.

Samsung tauschte in den letzten Jahren Marktanteil gegen Margen, scheint aber nicht zu wissen warum Kunden ihre Telefone gekauft haben. Das S6 (Edge) wiederspricht gleich einer ganzen Handvoll eigener Werbebotschaften aus den letzten Jahren und fährt trotzdem keinen nennenswerten Angriff gegen das iPhone.

Where does Samsung go from here? Well, stabilizing the mobile business as best it can is clearly a major imperative, but Samsung’s future has to look beyond that too. The semiconductor business is one strong possibility – between them, these two divisions account for the vast majority of Samsung’s profits today. So, if mobile isn’t carrying its weight, the semiconductor business must step up. Samsung has, ironically, benefited in this part of its business from Apple’s competitive success in smartphones but it’s not yet clear Samsung can win many other component contracts from competitors, let alone those that are growing the fastest.

Jan Dawson | „Samsung’s Challenging Turnaround