„Apple Games”

Apple is also working on a premium games subscription for its App Store and discussing it with potential partners, according to people with knowledge of the plans. This service won’t take on new cloud-based streaming offerings like Google Stadia. Instead, it will focus on iPhones and iPads and bundle together paid games from different developers that consumers can access for a monthly fee. Cheddar previously reported that Apple was working on a gaming-related subscription service.

The company would collect these monthly fees, then divide up the revenue between developers based on how much time users spend playing their games, one of the people said. Apple is likely considering popular paid titles on the App Store and would exclude titles that are free to download but generate revenue via in-app purchases.

Bloomberg | Mark Gurman

Wenn die Idee bei Spielern und Spielerinnen von App-Store-Games insgesamt Anklang (und eine entsprechende Verbreitung) findet, hätten bezahlte aber nicht teilnehmende iOS-Spiele – nach der oben beschriebenen Umsetzung – eine sehr hohe Benachteiligung (Wer monatlich ein Musikabo bezahlt, der kauft nicht zusätzlich noch einzelne Alben).

Eine weitere Nebenwirkung ist die Abrechnung nach investierter Zeit, die auf lange Sicht zu einer Monokultur von Spielprinzipien führen kann.

Generell stehe ich einer Gegenbewegung zum anhaltenden ‚Free-to-Play’-Trend sehr offen gegenüber. Es wird jedoch auf die Umsetzung ankommen, mit der Apple sich in dieses Geschäft (irgendwann einmal) einmischt.