Apple Intern: „It’s about experts leading experts.”

Apple organisiert sich nach Fachwissen, nicht nach einzelnen Produkten – extrem kurz umschrieben. Mark Gurman listete erst kürzlich die Namen des dafür verantwortlichen Führungsteams auf.

Die Vorteile dieser Organisationsform finden sich in hochgradig integrierten Produkten. Wenn das iPhone 12 seine Videos in Dolby Vision aufnimmt, muss gleichzeitig ein iMovie-Update erscheinen, das diese Bewegbilder schneidet – um ein extrem simples Beispiel zu nennen.

Wie sich Apple selbst organisiert, beschrieb der Vorsteher von Apples interner „Apple University” nun im Harvard Business Review. Es ist ein Artikel, mit dem ich so nicht gerechnet hätte.

Apple’s functional organization is rare, if not unique, among very large companies. It flies in the face of prevailing management theory that companies should be reorganized into divisions and business units as they become large. But something vital gets lost in a shift to business units: the alignment of decision rights with expertise. […]

Apple is not a company where general managers oversee managers; rather, it is a company where experts lead experts. The assumption is that it’s easier to train an expert to manage well than to train a manager to be an expert. At Apple, hardware experts manage hardware, software experts software, and so on. (Deviations from this principle are rare.) This approach cascades down all levels of the organization through areas of ever-increasing specialization. Apple’s leaders believe that world-class talent wants to work for and with other world-class talent in a specialty. It’s like joining a sports team where you get to learn from and play with the best.

How Apple Is Organized for Innovation